Lastenkulttuuri ja oppiminen
Håkansbölen kartanomuseo ja Lastenkulttuurikeskus Pyykkitupa tarjoavat unohtumattomia elämyksiä ja maksuttomia oppimismahdollisuuksia kaikenikäisille. Opastukset, työpajat ja tapahtumat on perheille ja opintoryhmille räätälöityjä. Kartanoympäristössä voi tutustua historiaan, luontoon ja kulttuuriin sekä viettää yhteistä aikaa muistoja luoden. Håkansböle on paikka, jossa oppiminen ja osallistuminen kuuluvat kaikille.
Lastenkulttuuria yksin tai yhdessä
Lastenkulttuurikeskus Pyykkitupa järjestää paljon maksutonta toimintaa kartanoalueella. Kartanomuseon kesänäyttelyissä koko perhe pääsee tutustumaan entisajan maalaiselämään ja historiaan katsellen ja kokeillen. Miten tehtiin käpylehmä? Miltä haisee kanankakka? Osaatko letittää hevosen hännän tai paahtaa kahvipapuja brännärillä?
Päiväkodeille, kouluille ja oppilaitoksille
Håkansbölen kartanomuseo ja Lastenkulttuurikeskus Pyykkitupa tarjoavat vantaalaisille oppilasrymille maksuttomia retkiä, näyttelykäyntejä, opastuksia, työpajoja ja tapahtumia. Muille ryhmille palvelut ovat maksullisia. Mikäli et löydä ryhmällesi sopivaa aikaa tai haluat räätälöidä käynnin sisältöjä, ota meihin yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kartanomuseo@vantaa.fi.
Lepakon siivillä luontoon
Lastenkulttuurikeskus Pyykkituvan Lepakon siivillä luontoon on laaja-alainen ympäristötaiteellinen kasvatusohjelma 3–9-vuotiaille. Ohjelmassa tutustutaan monitaiteellisin menetelmin Håkansbölen kartanoalueen paikan henkeen, kulttuurihistoriaan, alueen luontoon ja siellä eläviin eläimiin, erityisesti lepakoihin.
Lastenkulttuurikeskus Pyykkituvan ystävällinen ja ujo lepakkomaskotti Chiro johdattelee lapset aihepiirin äärelle turvallisesti leikin ja draaman keinoin. Kasvatusohjelman keskeisiä osa-alueita ovat ympäristöherkkyys (sense of wonder) ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy osallistavien ja lapsilähtöisten menetelmien avulla.
Kysy lisää osoitteesta pyykkitupa@vantaa.fi.
Verkkomateriaalit
Finna Luokkahuone
Elämää kartanossa 1900-luvulla -aineistopaketissa tutustutaan Håkansbölen kartanoelämään 1900-luvulla. Paketissa tutustutaan museon kokoelmiin ja tehdään 1-5 erilaista tehtävää, joissa tutustutaan historiallisen eläytymisen kautta 1900-luvun mullistuksiin ja sääty-yhteiskunnan murentumiseen ja pohditaan, miten nämä muutokset näkyivät erilaisten ihmisten elämässä. Mikä on muuttunut ja mikä on pysynyt ennallaan? Miten ihmisten elämä erosi maalla ja kaupungissa? Aineistopaketti löytyy Finna Luokkahuoneesta ja se sopii eri oppiaineisiin 3.-9.-luokkalaisille.
Håkansbölen kartanon Assi -mobiilipeli
Tutustuminen omien kotikulmien historiaan ja ympäristöön ei ole koskaan ollut hauskempaa! Kuninkaantie-mobiilipelisarjaan kuuluva Håkansbölen kartanon Assi soveltuu käytettäväksi sekä oppitunnille että vapaa-ajalle. Suorita tehtäviä aikarajan puitteissa oikeassa ympäristössä liikkuen tai kotisohvalta käsin. Pelit soveltuvat erityisesti 4.–7.-luokkalaisille. Peliaikaa on 45 minuuttia.
Assi on pohjanlepakko, joka asuu yhdessä sukulaistensa kanssa Vantaan Hakunilassa, Håkansbölen kartanossa. Hän kertoo pelaajille kartanon värikkäästä historiasta ja kiehtovasta kulttuuriympäristöstä. Pelejä voi pelata yksin, parin kanssa tai kolmen hengen joukkueena. Oikeassa ympäristössä pelaaminen tapahtuu Pokemon Go -pelin tyyliin lataamalla älypuhelimelle ilmainen X-routes -sovellus.
Peliohjeet lyhyesti:
- Laitaa ilmainen X-routes-sovellus Play-kaupasta tai AppStoresta tai pelaa selaimessa https//play.x.routes.com/
- Valitse kieli: suomi, ruotsi
- Kirjaudu sovellukseen pelaaja- tai joukkuenimellä
- Valitse pelilistalta oikea peli ja liity peliin
- Ratko niin monta tehtävää kuin ehdit!
Tarkemmat peliohjeet löytyvät Opettajien lisämateriaalit mobiilipeliin -linkin alta ladattavana PDF-tiedostona.